Dag 9: snorkelen

18 juli 2019

Pff.. wat heb ik heer-lijk geslapen vannacht! Een fatsoenlijk bed, geen wekker, zilte lucht.. ideaal! We zijn de ochtend begonnen met een simpel ontbijtje beneden in het hotel. Hier hebben we ook gelijk de plannen voor die dag besproken. Het was heel simpel en unaniem: snorkelen! Na het ontbijt hebben we onze spullen gepakt en uitgecheckt. Gelukkig konden we onze spullen wel achterlaten in een beveiligde kamer.

IMG20190714145843

Met alleen wat strandspulletjes vertrokken we naar de boulevard. We zijn diverse tentjes gepasseerd omdat we wilden weten wat iedereen aanbood en vooral: tegen welke prijs. Uiteindelijk vonden we een man die ons voor iets meer dan €6,- een hele ochtend mee op pad heeft genomen. We hebben op 2 verschillende plekken gesnorkeld en de meest geweldige en mooie vissen gezien. Dit moment heeft ook echt wel mijn ogen geopend. Er was een moment waarop ik mij echt tussen twee werelden in voelde zwemmen. Als ik door mijn masker naar beneden keek zag ik een prachtige, rustige onderwaterwereld. Maar als ik omhoog keek, zag ik dat ik tussen allemaal (plastic) afval zwom. Het afval heeft mij en de andere meiden zelfs schrammen en krassen op ons lichaam bezorgd omdat sommige stukjes echt scherp waren. Moet je nagaan wat voor schade dit kan aanrichten bij al die mooie visjes die zich van geen kwaad bewust zijn.. Dit is sowieso iets wat iedereen hier is opgevallen: hoe de Balinese mensen met hun afval omgaan. Het wordt klakkeloos op de grond gegooid, straten liggen er vol mee. Hebben ze teveel, dan steken ze het gewoon in brand. Dit brengt trouwens een super vieze geur met zich mee. Ik denk dat het zozeer een kwestie van onwil is, maar meer een gebrek aan educatie. Ik denk dat de mensen hier oprecht niet weten wat voor effect hun gedrag heeft. Maar ja,aan de andere kant: je hoeft geen hele educatie gehad te hebben om al die troep om je heen te kunnen zien, toch? Wij hebben in ieder geval tijdens het snorkelen plastic verzameld en dit in de boot gelegd om later weg te gooien. Ik weet niet of het veel zal doen, maar wij voelden er ons in ieder geval een beetje beter bij.

IMG20190714145913IMG20190714145729

Vanaf de boot hadden wij een strandje met wat strandbedjes zien liggen. Nadat de boot ons weer terug aan land had gebracht en wij al onze spullen hadden verzameld, liepen wij daar naartoe. Hier hebben we geluncht en de rest van de middag doorgebracht. Ik ben hier,ondanks het vele insmeren, echt enorm verbrand. Nu maar hopen dat het bruin wordt en dat het rode niet gewoon weer wegtrekt, dan is het in ieder geval nog ergens goed voor geweest. Rond een uur of 4 namen wij de taxi terug naar ons hostel. Omdat we te laat waren voor het avondeten (en ons ook niet hadden opgegeven) zijn we bij een eettentje 10 minuten verderop iets gaan eten. Een leuke afsluiting van een heel fijn weekend!

Liefs,

Monique