Dag 3: introductie en informatie

10 juli 2019 - Lovina, Indonesië

Hoi iedereen!

Een nieuwe dag, dus een nieuw verhaal. Dit is dag 3, mijn eerste officiële hele dag hier. Ik heb niet zo heel veel slaap gehad vannacht, en dat is wel te merken. Ik zit niet zo lekker in mijn vel, maar gelukkig trekt dat mede dankzij de mooie omgeving al snel weg.

IMG20190708083643IMG20190708092117

We beginnen de dag met een ontbijt in de kantine. Dit is een binnenplaats bij een van de appartementen van het project. Deze plek ligt op 10/15 minuten lopen vanaf het appartement waar ik verblijf. Na het ontbijt lopen we naar het zogeheten teaching centre. Dit is maar een paar minuutjes lopen. In dit gebouw kunnen we al onze lessen voorbereiden en vinden we diverse materialen om mee te werken. Voor nu starten we de ochtend met een rondje cultuur. We krijgen van projectleider Thomas, een zeer behulpzame man uit Engeland, uitleg over praktisch alles. Van rituelen en gebruiken tot aan mentale gezondheid. Dat laatste vond ik bijzonder om te horen. Ze zijn hier erg voorzichtig met de mentale gezondheid van iedereen. Er zijn zelfs mensen van het project die cursussen hebben gevolgd over de effecten van een jetlag. Met alle emoties wordt heel serieus omgegaan en ik krijg hier een heel fijn gevoel bij. Ik voel mezelf hier ook veilig en beschermd. Zo willen de projectleiders bijvoorbeeld graag van je weten waar je bent als je in het weekend op pad gaat. Niet alleen  om je te kunnen helpen met het communiceren tussen jou en het hotel of hostel of om activiteiten te regelen, maar ook gewoon voor de veiligheid, mocht er iets gebeuren. Echt heel top geregeld! Het is niet verplicht, maar ik ga er zeker gebruik van maken.

Na de algemene informatie kregen we van een Balinese vrouw uitleg over de verschillende ceremonies op dit eiland. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ze niet allemaal meer weet, want het zijn er echt ontzettend veel. De ochtend ceremonie heb ik wel onthouden,misschien ook omdat ik die het meeste zie. De ceremonie in de ochtend heet saiban. De mensen maken hierbij van bananenblad een bakje. Dit bakje wordt vervolgens gevuld met rijst, bloemen en wierook. Dit wordt geofferd na het koken van het eten, en voor het eten zelf. Het is de bedoeling dat er in elke hoek van het huis offers liggen. Je haalt dus met gemak 30 offers op een ochtend, en dat iedere dag!

IMG20190709081109

Een andere ceremonie die ik heb onthouden is de crematie ceremonie. Dit heb ik vooral onthouden omdat ik het nogal luguber vind. In het kort: als iemand komt te overlijden wordt hij of zij netjes begraven. Echter, na 5 jaar wordt deze persoon weer opgegraven en gecremeerd. Dit gaat samen met alle andere mensen die al 5 jaar begraven liggen. Kun je het je voorstellen? Ik totaal niet, brrr...

IMG20190708110005

Ik heb vandaag kunnen laten zien dat ik echt nog wel wat geleerd heb van mijn vader: afdingen. Papa is daar goed in, maar ik ben daar over het algemeen te verlegen voor. Ik heb het vandaag geprobeerd en drie keer met succes! Ik heb in totaal meer dan €15,- bespaard, dus ik vind het geslaagd.

IMG20190708151235Ons programma is zo ingedeeld dat we in de middag altijd vrij zijn. Ideaal, want op school moet je lange, bedekkende kleding dragen en in de ochtend is het nog niet zo heel warm hier. Ik heb met twee andere meiden (uit Frankrijk en Spanje) besloten om de eerste toeristische plek te bezoeken. Ik heb afgedongen op een taxi naar Monkey Forrest; een jungle eiland waar verschillende soorten apen overheersen. Wat was dit weer een prachtig stukje natuur, en wat zijn die apen brutaal! Gelukkig ben ik er heelhuids vanaf gekomen en heb ik al mijn spullen nog. Ik heb wel het nodige zien verdwijnen hoor; sigaretten, geld, zonnebrillen, petjes, waterflesjes... Allemaal eigendom van de apen nu. Aan het einde van de tour was er een lange smalle straat met allemaal kleine souvenirwinkeltjes. Ik heb hier, op verzoek van papa, een uit hout gesneden Buddha beeldje gekocht.  IMG_20190708_221021_620IMG_20190708_221021_597IMG_20190708_221021_619IMG20190708163720IMG20190708160949IMG20190708154858IMG20190708153102

Na deze bezienswaardigheid zijn we teruggekeerd naar de plaats waar we verblijven zodat we naar het avondeten konden gaan. Al het eten is echt goed verzorgd hier, heel fijn! Na het uitbuiken heb ik met dezelfde twee meiden van die middag besloten om naar de grote supermarkt te gaan om wat basisbenodigdheden in te slaan. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een lange maar mooie avondwandeling. Moe maar voldaan keerden we terug naar het appartement om de laatste lessen voor te bereiden voor de dag daarna. Een drukke, maar waardevolle dag!

Liefs,

Monique

1. Petra Pieterse:
    10 juli 2019
    Mooi te lezen Mo, dat ondanks je niet lekker in je vel zat en je niet veel slaap hebt gehad, je toch een goede dag hebt gehad! Fijn om mee te kunnen lezen in je uitgebreide verslag wat je allemaal doet en meemaakt. Hoop dat je vannacht beter slaapt. Hoe gaat het met les geven? Is het nog zo rommelig en zijn de kinderen nog zo lawaaierig of gaat het al wat beter? We hopen het iig voor je! Leuk te lezen ook over de rituelen, bijzonder ook. En fijn dat er vanuit de leiding zo’n goede support is, top! Dat is fijn voor jou, maar ook voor ons om te weten dat ze naar jullie omzien. Geeft een goed gevoel! Lieve Mo, heel veel succes de 4e dag en heel veel plezier, ook samen met de andere meiden! Geniet ervan en ook van de omgeving🌴We houden van je en zijn trots op je❤️Heel veel liefs van papa en mij😘😘🙋🏻
  2. Monique Pieterse:
    Hoi mam,

Zoals via de telefoon besproken gaat alles vandaag al een stuk beter! Lief dat jullie trots zijn, ik houd ook van jullie!
  3. Erna Steggink:
    10 juli 2019
    Hey Monique. Gaaf om te lezen. Blijven afdingen hoor. Soms gewoon weglopen helpt ook goed. Ze komen wel achter je aan als de prijs goed is. 🙈
  4. Monique Pieterse:
    10 juli 2019
    Hahaha dat zal ik zeker doen! Weglopen heb ik inderdaad gemerkt. Je hoeft maar 1 stap te zetten en de prijs gaat al omlaag 😉